Close
Type at least 1 character to search
PROENERGIA

ЕК се старае да намали икономическия растеж на Европа

Редакционен коментар

В крайна сметка Европейската комисия предложи своите необмислени мерки за намаляване на емисиите. Както писахме преди известно време въвеждането на нови стандарти за емисиите бе само част от очакваните промени. Идеите на ЕК се оказаха обаче още по-всеобхватни и икономически неоправдани.

Нека накратко споменем само някои от тях. 

            След точно 14 години, няма да бъдат регистрирани коли, които не са електрически. Това е абсолютно нелогично, особено с оглед на факта, че в момента се доработват двигатели с вътрешно горене, които да оставят  цените на новите автомобили на ниски нива (в сравнение с електромобилите), използващи метан и водород, както и само водород. Отделно дизеловите и бензиновите хибриди доказаха през последните години, че са предпочитани от потребителите, тъй като поне едно нещо е сигурно – няма да им свърши заряда по средата на магистралата, когато се включи климатика.

Изграждането на мрежа за зареждане на електромобили може да изглежда постижимо на екселската таблица на някой еврочиновник, но всъщност е напълно неизпълнимо в тези срокове. Отделно няма и съществуващи мощности, които да поемат това допълнително натоварване. 

Цените на електромобилите въобще няма да ги коментираме, защото никой в ЕК не се интересува от тях. В крайна сметка предвижването ще е за хората с възможности, останалите пеша…

            Както писахме в корабоплаването и въздухоплаването няма алтернатива. Това бе казано и с половин уста от европейските плановици. Бяха предложени много неясни формулировки за светло бъдеще- алтернативни възможности, свързани с водород, електрификация на пристанищата (!!!) и други подобни чудеса на техниката. Но все пак едно стана ясно – горивата щем не щем, ще са от нефт още дълго време. Затова прибягнаха до скритото оръжие на всеки административен апарат, а именно идеята за налагане на такса чрез включването им в търговията с емисии. Данък, който ще захранва, разбира се, същата тази администрация, която го налага. Данък, който ще бъде платен, разбира се, от европейците, когато пътуват с нормални или ниско тарифни авиокомпании. Данък, който ще се отрази и на стоките, които пристигат от целия свят с кораби. 

            Очевидно, технологичните познания на експертите на ЕК не са много задълбочени. Да обясним. Самолетното и корабното гориво се произвеждат от нефт. Той се дестилира и се разпада на определни продукти- бензин, дизел, мазут, продукти подходящи за самолетно и корабно гориво. Не можеш да произведеш само едно от тях, произвеждаш всичко. И така питаме се ние, тъй като продължаваме да произвеждаме горива за тези два вида транспорт какво правим с останалите фракции – изсипваме ги в океана или ги съхраняваме под/над земята? По-скоро отговорът е по-прост: Продаваме ги на безценица на нашите икономически конкуренти – САЩ, Китай, Русия и др., за да ги подпомогнем,  да опазим специфичния европейския климат от СО2 емисии, както и да намалим доброволно икономическия растеж на ЕС! 

            Тъй като обаче един налог не е достатъчен, ЕК се замисли и върху още един – този път директно срещу домакинствата. Използвате ли за отопление изкопаемо гориво ще плащате по-скъпо. Това практически означава всеки български град, който има централно отопление да се готви за поскъпване. Честно казано не бихме искали да сме на мястото на шефа на Комисията по енергийно и водно регулиране в следващите години. Или на министъра на енергетиката, който ще има абсолютно непосилната задача да реши пъзела с какво де факто да се отопляват българите, за да могат да си го платят.

            Силно се надяваме, че България, а и други страни в ЕС ще окажат натиск и съпротива, голяма част от предложенията на ЕК да не видят бял свят. Вече се появиха първи скромни реакции на държавната администрация, че ще се настоява за принципа на техническата неутралност, т.е. че няма да се залага само на електромобилите или друга специфична технология, както и че прехода не може да е на висока социална цена. Сега е моментът нашата страна да намери партньори, които да укротят този натиск над икономиката и енергетиката на целия ЕС. Надяваме се, но да видим. 

            А междувременно се чудим какъв ли подигравателен смях са чува по коридорите на властта в Пекин, Москва, а и във Вашингтон. И как един водещ континент допреди години се самоубива…

Публикувай коментар